Arbetsrätt och personalfrågor
Arbetsrätt är både ett omfattande och komplext område där nya tolkningar av lagar och praxis ibland skapas genom domslut i Arbetsdomstolen.
Att vara arbetsgivare innebär ett omfattande ansvar mot myndigheter, anställda, leverantörer och kunder.
Praktiska frågor som rör arbetsledning, lönesättning, löneförmåner, semesterregler, arbetstidsregler, sjukskrivning, uppsägningar m.m. är exempel på frågor som ofta upplevs som svårbegripliga.
Behovet av rådgivning och stöd i frågor som rör företagandet och rollen som arbetsgivare är viktiga områden där SAO står till förfogande.
På uppdrag bistår SAO vid förhandlingar och företräder ditt företag vid tvister. Andra exempel på uppdrag är upprättande av anställningsavtal, personalhandböcker, medarbetaravtal, lönebildnings- och motivationssystem.
SAO vägleder i tillämpning och reder ut begreppen och tolkning av regelverket och SAO hanterar alla kollektivavtalsområden.
Vi hanterar allt från personalfrågor och arbetsrätt till affärsjuridik, bolagsrätt, fastighetsrätt, byggjuridik, immaterialrätt, skatterätt mm.